Az utóbbi évek során sok országban nyaraltam már, főleg Európában. Általában kocsival mentem, mert sok esetben az a kényelmesebb, de az elmúlt pár évben kipróbáltam a motorozást. Sokan nem gondolnák, hogy érdemes hosszabb útra motorral menni, de megvannak ennek is az előnyei. Például bárhol meg lehet állni, és lehet képeket csinálni. Elvégre egy motornak nem kell nagy parkolóhely, le lehet állítani az út mellett. Meg persze a városokban is sokkal könnyebben lehet közlekedni motorral. Eddig is sokszor utaztam már Velencébe, főleg persze nyáron. A legutóbbi alkalommal viszont motort béreltem arra, és azzal jártam be a környéket. De mint minden város esetében, amikor Velencében jártam, akkor is be kellett tartanom pár alapvető szabályt. Íme néhány tipp, amelyek segíthetnek a túlélésben a városi forgalomban való motorozás során.
Először is, mindig vannak olyan sofőrök, akik nem látnak téged. Rendelkezhetsz moduláló fényszórókkal, fényvisszaverő szalaggal és kabáttal, de továbbra is úgy kell motoroznod, mintha láthatatlan lennél. Ez azt jelenti, hogy teljes mértékben azt kell várni a járművezetőktől, hogy nem látnak téged, és úgy pozicionáld magad, hogy jobban látható legyél minden olyan sofőr számára, amely a közeledben van.
A helymeghatározás fontos: próbálj meg nem az autók mellett hajtani. Mindig az hátad mögött lévő vezető látóvonalában kell utazni, nem pedig a perifériás látásban. Gyakran az emberek nem használják a irányjelzőket, vagy akár nem is ellenőrzik a vakpontjaikat, ezért legyél éber és maradj távol más járművek vakterületétől. Helyezze el magát úgy, hogy ha a sofőr váratlanul bejön a sávodba, akkor megteheti anélkül, hogy elütne.
Amellett, hogy tisztában vagy vele, ami körülötted van, ne felejtsed el megnézni, hogy mi van kicsit távolabb előtted. Ahogy én látom, ha a forgalmi események meglepnek, nem figyeltél eléggé.
A motorosnak arra is figyelni kell, hogy létrehoz és fenntart-e egy biztonságos reakciózónát az előtte lévő jármű és a motorkerékpár között? Ezt a zónát biztonságos követési távolságnak is nevezik. Lényegében ez arra jó, hogy az ember elegendő időt adjon magának a reagáláshoz.
A biztonságos követési távolság nemcsak lehetőséget ad arra, hogy reagálj egy helyzetre, hanem arra is szolgál, hogy megakadályozza az előtted álló járművet, hogy blokkolja a közelgő forgalom belátását. Ha túl közel mész a jármű lökhárítójához, akkor az esélye, hogy a vezető nem lát téged, elég nagy.
Véleményem szerint a kereszteződésnél a motorosokat a legnagyobb veszély, ami fenyegeti az egy balra forduló jármű. Orvosi tanulmányok szerint a motorkerékpárokat „nem látják” azok a járművezetők, akik balra fordulnak, mert az emberek a motorkerékpárokat nem tekintik fenyegetésnek, összehasonlítva az ott lévő autó méretével.
A kereszteződéshez közeledve fel kell hívni a balra forduló sofőr figyelmét. Ezenkívül, ne figyeljed a vezető szemét, hanem figyeljed az első gumiabroncsot és azt, amit csinál. A kereszteződésekhez közeledve mindig figyelj menekülési sávokra. Igénybe kell venni, ha a sofőr fordul az útba. Végül, ne felejtsük el újra ellenőrizni az indexet, miután megfordult, és mielőtt megközelíti a kereszteződéseket.
A menekülési sávok fogalmának megértése elengedhetetlen ahhoz, hogy biztonságban lehessünk a motorkerékpáron. Alapvetően azt a szokást szeretnénk fejleszteni, hogy az ember folyamatosan tudatában legyen az előttünk lévő úton rendelkezésre álló helynek. A menekülési sávok koncepciója két különféle helyzetre vonatkozik.
Először, ha egy kereszteződésnél valaki megáll, az gond, ha mögöttünk felbukkanó autó nem tud időben megállni. Ezenkívül ne felejtsd el villanni a féklámpát, hogy felhívjad a járművezető figyelmét, amikor a mögötted lévő kereszteződésbe érkeznek.
A menekülési útvonalak megértése elengedhetetlen ahhoz, hogy biztonságban legyünk, miközben a motorkerékpáron városi forgalomban utazunk. Másodszor, miközben vezetsz, válasszon egy sávot, ahol szükség esetén kiléphet a veszélyes útból. Az ingázásom során ez a kerékpárút melletti sávban való haladás, vagy esetleg egy festett medián mellett vezet, ahol esetleg megfordulhatok, hogy elkerüljem az autóval való ütközést. Kerülni kell az emelt mediánok melletti vezetést.
Beszéltem arról, hogy hogyan lehet lehetővé tenni, hogy láthatóbbá tegyed magad a többi járművezető számára, és mindenekelőtt tudatában maradj annak, ami körülötted van. Megállapítottam, hogy a legrövidebb út nem a legjobb, és ha az ember hosszabb utat választ, sokkal kevesebb stresszt eredményezhet.
Sokkal többet lehet megtanulni és gyakorolni a biztonságos motorkerékpár vezetésről, valamint a különböző környezetekben szükséges technikákról és bevált gyakorlatokról, ha valaki egy jó motoros iskolába szerzi meg a jogosítványt. Nekem is úgy ajánlottak egy iskolát, ami a nagy motoros jogosítvány megszerzésében is segít.
Ha pedig megvan a jogosítványod, akár hosszabb utakra is elmehetsz, például ha Velencében nyaralnál. De ha még nem vagy teljesen magabiztos, ennél az iskolánál akár plusz órákat is vehetsz, hogy gyakorolj. Emellett még kuponokat is adnak, amivel megspórolhatsz egy csomót a motoros felszerelésen. Így már gond nélkül nyaralhatsz Olaszországban arra, amerre csak akarsz.